Svenska modekläder

Mode har alltid varit en tuff marknad, men ett antal svenskar har lyckats mycket bra. Bland de som är väl kända i internationella kretsar kan man till exempel nämna Cheap Monday och Elvine.

MA103-shortsSom med mycket annat inom klädbranschen så startade bägge företagen därför att man såg ett behov. Cheap Monday började sina dagar som en andrahandsbutik i Stockholms periferi. Man hade bara öppet på helgerna, och kallades därför för Weekend. Senare utökade man verksamheten, flyttade den till centrala Stockholm och ändrade namn till Weekday.

I den nya affären blandade man exklusiva modekläder med andrahandsplagg. Denna blandning var mycket populär bland alla de ungdomar som sökte sig till butiken. Efter ett tag insåg man att det fanns ett behov av moderiktiga jeans, men till normala priser. Cheap Monday hade fötts. Det första plagg man producerade var tighta jeans, och de sålde ut på bara ett par veckor. Man skapade sin välkända dödskallelogo och satte igång produktion i större skala.

Cheap Monday har fortsatt att utöka och har nu spritts till hela världen. Man har affärer och återförsäljare i över 35 länder och 1 800 butiker, verkligen en fantastisk framgång. Mottot är fortsatt det samma- moderiktiga, trendiga kläder till överkomliga priser. Man har utökat sin kollektion till att inkludera kläder, inklusive underkläder, men även smycken och väskor. Cheap Monday är fortfarande kända för sina tighta jeans, som nu finns i flera olika modeller. Man har även en baby serie, det är inte bara vuxna som behöver kläder med lite attityd.

Elvine är också ett svenskt märke som har haft framgångar på den internationella marknaden. Det hela startade i Göteborg, med Daniel Mänd. Han var involverad i streetkulturen, med dess graffiti och musik. När han öppnade sin egen klädesbutik ville han skapa speciella kläder, helt unika. Namnet Elvine tog han från sin mormor, som var en estnisk sömmerska.

Men det är inte bara namnet han tagit från henne. Daniel Mänd ville kombinera den tradition han ärvt från sin mormor med den moderna streetkulturen. I hans butik skulle man kunna köpa kläder som inte finns någon annanstans. Han säger själv att Göteborg fortfarande är en stor källa till inspiration för de kläder man säljer hos Elvine. Även japanska människor, sena nätter och resor spelar en roll. Men framför allt får han idee’r från sina vänner, Elvine kläder är tänkta för vanliga människor. Deras slogan- sofistikerade kläder för osofistikerade människor- håller vad den lovar. Trendiga kläder som passar in nästan överallt.