Att hitta nya medarbetare till företaget var tidigare en ganska rak process. Idag finns det mängder av verktyg för att hitta rätt och det är heller inte ovanligt att man söker personal via exempelvis sociala medier. Detta gör allting enklare för företagare men ställer samtidigt större krav på att man ska känna till den teknik som finns.
Kort sagt kan man konstatera att den moderna rekryteringsprocessen numera är digital. Vare sig man med detta menar sociala medier eller de många verktyg som underlättar rekryteringsprocessen åt en beror naturligtvis på företag och vilken bransch man verkar inom. Oftast är det en kombination av de två som fungerar bäst.
Bemanningsverktyg och rekryteringsverktyg av olika slag är omåttligt populärt bland dagens entreprenörer. Nyfiken på att få veta mer – att hitta medarbetare som vill ha anställning vid behov blir enklare med ett bra bemanningsverktyg. Fördelarna är nämligen många.
Fördelar med bemannings- och rekryteringsverktyg
- Du får ett verktyg som gör att det är enklare att överblicka processen än någonsin förut. Detta gör det enklare att se dina framsteg och hur du kommer närmare ett resultat som fungerar.
- Du får hjälp med att enkelt planera för din bemanning och kan följa vilka medarbetare som finns tillgängliga och inte.
- Du kan få hjälp med urvalet av potentiella kandidater och sortera ut de som uppenbart inte passar för jobbet du har ledigt.
- Det är det smartaste valet rent ekonomiskt eftersom du slipper riskera felrekryteringar som annars tyvärr är enkelt att råka ut för.
Recruto har ett utmärkt rekryteringsverktyg som hjälper dig att hitta rätt kompetens och det är ett exempel på hur det inte längre behöver vara komplicerat att hitta rätt medarbetare till ditt företag.
Media skriver om bemanning och rekrytering
Eftersom människan spenderar stora delar av sitt liv med att arbeta är det inte så konstigt att tidningarna hela tiden rapporterar om detta. Självklart syns även inslag om detta på TV. Unga företag blomstrar med hjälp av rätt rekryteringsverktyg. Läs mer i den här artikeln från Göteborgs-Posten och låt dig inspireras till att göra rätt val för dig själv och din verksamhet.
Framstegen inom rekryteringsbranschen går snabbt framåt och hela tiden kommer nya sätt att rekrytera och bemanna smartare. Internetworld rapporterar i en artikel om utvecklingen inom rekrytering och bemanning när allt fler väljer att starta eget och detta är definitivt en intressant artikel för alla som på något vis kommer i kontakt med ämnet.
Tänk så här när du ska hitta rekryteringsverktyg
- Be den som är ansvarig för ekonomin i ditt företag att göra upp en budget för rekryteringen. Det är en stor utgiftspost för företaget att anställa men självklart också en investering. Den moderna rekryteringsprocessen är på många sätt billigare än förut men kräver samtidigt att man har koll på vad man egentligen har råd med när det gäller att anställa ny personal. Har du ingen ansvarig bör du läsa dig till hur du gör en budget på bästa sätt. Det finns också organisationer som hjälper dig med att räkna ut detta.
- Kolla med affärskollegor och kontakter om de har några tips på vilka företag som är bra. Se bara till att försäkra dig om att du frågar människor du har förtroende för så att du kan förlita dig på att du får bra och tillförlitliga svar. Du vill ju inte riskera att få tips om något som faktiskt inte passar ditt företag. Målet är att ett verktyg ska göra det enklare, inte mer komplicerat.
- Sök på nätet efter omdömen kring de verktyg du är intresserad av. Då kan du läsa vad andra människor tyckt om ett visst verktyg och kan därmed enklare ta ett beslut kring vad det är du och ditt företag behöver och vill ha. Läs på flera sidor för att försäkra dig om att du får en balanserad bild av det hela. Detta är väl värt det att lägga några minuter på för den som vill spara tid och pengar i längden.
- Läs igenom villkoren för ditt köp innan du bestämmer dig. Det är viktigt att du har koll på vad som gäller om du är missnöjd eller om något annat inte går som det ska. Be gärna en kollega eller vän att läsa igenom dem med dig så att du minskar risken för att missa något. Det sparar dig i längden tid och pengar och gör att du slipper tråkiga överraskningar om det värsta händer. Det är alltid bättre att vara proaktiv.
Smartare rekrytering
Den moderna rekryteringsprocessen är intressant för alla som arbetar med att rekrytera eller bemanna. Den kräver samtidigt att man är välinformerad för att man på så sätt ska kunna göra smarta val. Gör man det kommer man att kunna se fram emot en smidig rekryteringsprocess och en enklare bemanning vilket skapar bättre förutsättningar för ditt företag att lyckas.