Unika parfymer för alla smaker

Majoriteten av alla människor har olika preferenser. Inom vissa områden kanske man inte skiljer sig så mycket från andra. På det stora hela finns det dock signifikanta skillnader. Det gäller definitivt för parfymer som nästan alla människor någon gång har haft på sig. Av den anledningen har företagen bakom dofterna varit kreativa när de har tagit fram nya produkter.

Men vilka skillnader finns det egentligen? Till att börja med måste vi prata om skillnaden mellan kvinnor och män. Här finns det ofta en tydlig preferens från båda könen. Männen föredrar nödvändigtvis inte bara maskulina lukter. De föredrar i alla fall dofter som är åt det maskulina hållet.

Samma förhållande gäller för kvinnor. De föredrar att parfymerna har någon form av feminin inriktning. Sedan måste man säga att detta innefattar ett stort spektrum. Även här har företagen varit smarta.

De vet nämligen att kvinnor gärna har flera olika parfymer samtidigt medan män föredrar att ha en eller två åt gången. De har därför kunnat anpassa priserna efter dessa preferenser, samtidigt som de kanske inte har lagt så mycket vikt vid att utveckla olika manliga dofter.

Tilläggas bör också att de har lagt mycket tid på att ta fram produkter som lämpar sig väl för presenter. Du känner säkerligen någon som har fått en parfym i present. Kanske har du själv fått en parfym alternativt gett bort en. Man kan lugnt säga att det är mycket vanligt.

Det finns dessutom en andrahandsmarknad som är mycket stor. Många självständiga tillverkare skapar parfymer som de säljer under ett annat varumärke. Detta är givetvis olagligt. En del företag orkar dock inte bedriva en process mot en mindre tillverkare i ett land med helt andra lagar.

Vill du utforska olika parfymer? Med StylingAgenten kan du alltid vara snygg och lukta gott.

Preferenser som kommer och går

Förr i tiden var man endast ute efter den bästa lukten. Ingredienserna var inte särskilt viktiga så länge de inte var direkt skadliga. Med tiden började man dock ta hälsoaspekten mer på allvar.

Konsumenterna ville inte längre köpa produkter som var gjorda av starka ämnen, såsom alkohol. Detta gjorde det svårare för tillverkarna. Det är nämligen med kemiska ämnen som man kan göra så att parfymerna håller bättre. 

Med tiden skulle dock utmaningarna komma att bli allt fler. Nu för tiden vill konsumenterna handla ekologiskt. Det finns nästan ingen bransch som kommer undan detta. De företag som inte anpassar sig kommer drabbas av sämre försäljning och på sikt kan de riskera att gå bankrutt.

Så, hur kan man erbjuda ekologiska parfymer till konsumenterna?

Det är egentligen inte så svårt som det låter. Många tillverkare har fått ge sig ut i naturen för att hitta bra ingredienser. Man har exempelvis kunnat använda kvistar och dylikt för att skapa parfymens bas. Även växter har visat sig vara mycket effektiva för att skapa goda dofter.

Detta har dock inte varit så enkelt som det låter. Konsumenterna vill nämligen inte att företagen skövlar skog för deras tillverkning. Man ställer därför krav på företagen som använder naturen som råvara. De måste exempelvis kunna visa att de använder skogen på ett hållbart sätt, och att de exempelvis planterar nya träd.

Ibland kan man tänka att kundernas eviga efterfrågan på nya produkter är direkt skadlig för miljön. I grund och botten skulle företagen inte behöva använda sig av naturen om det inte fanns någon efterfrågan.

Samtidigt kan man konstatera att parfymer är en viktig del av skönhetsindustrin. Det är bättre att företagen tar ansvar för efterfrågan kommer inte att försvinna.

Vill du kolla utbudet hos en ansvarsfull återförsäljare? Du kan klicka här för att se hela utbudet

Olika samhällsområden

Parfymer populärt i flera kretsar. Faktum är att dessa kretsar innefattar alla olika samhällsklasser. Även här har många varumärken valt att profilera sig mot en samhällsklass. Det finns många franska varumärken som endast vänder sig till människor med mycket pengar. Det är väldigt svårt för nya företag att ta sig in på denna marknad.

Samtidigt finns det företag som i stället vänder sig till de med lite pengar och den så kallade medelklassen. Du har säkert minnen från barndomen när du använde dig av parfym som köptes i stora flaskor och som räckte väldigt länge. Företagen bakom dessa produkter vet att deras kunder inte kan betala mycket och att de vill handla varor som räcker länge.

Man skulle kunna säga att det är lite svårare att fånga den så kallade medelklassen. I denna grupp finns det nämligen människor som kan tänka sig att köpa dyra parfymer. De kan givetvis inte använda sig av lyxkonsumtion för allt de köper. Parfymer tenderar dock att ha överkomliga priser även om det inte är lämpligt att betala 3000 till 4000 kronor för en liten flaska.

Om vi tar Sverige som exempel brukar Åhléns betecknas vara det företag som bäst fångar både de med lite pengar och medelklassen. Du kan köpa en märkesparfym hos dem för 500 kronor eller mindre. Du kan dessutom få hjälp med att hitta något som passar dig. I många butiker har de nämligen väldigt kunnig personal. 

ICA stormarknad och Coop har också ett utbud av dofter. Här handlar det nog främst om dem som varken vill eller kan lägga pengar på skönhetsprodukter.

Slutligen har vi de dyra produkterna som ofta återfinns i exklusiva butiker i storstäderna. Man brukar också kunna handla dyrare varor i e-handeln. 

Inte bara människor kan känna en god lukt

Till och med vildsvinen reagerar på parfym, hör mer på Sveriges Radio. Detta är rätt fantastiskt. Det är inte särskilt konstigt på grund av att många djur har bättre luktsinnen än vi människor. Samtidigt kan det låta lite märkligt att de kan reagera på parfymluften.

Detta måste innebära att vissa lukter verkligen är unika. Vi har pratat om detta i denna artikel. Många varumärken lägger stora pengar på att ta fram nya produkter. De kommer därför kunna producera fantastiska dofter som lockar en rad olika människor, och även djur enligt artikeln ovan.

I framtiden kanske företagen kommer lägga mer tid på att ta reda på vad djuren faktiskt gillar. Djuren kommer aldrig köpa produkterna, men om de kan identifiera vissa dofter så innebär det att man tagit fram unika egenskaper. Att vara unik är nästan alltid bra i denna bransch. Konkurrensen är nämligen stor och det går inte att producera halvdana produkter.

Det finns flera exklusiva varumärken som har tagit fram dofter som endast lockar vissa människor. Anledningen till detta är enkel. Denna metod kommer att ge dem tillgång till denna kundgrupp. Om kundgruppen har mycket pengar så är det ännu bättre.

I framtiden kommer man förmodligen blanda olika råvaror mer. En härlig kombination som ger unika parfymer, är att föredra. En anledning till detta är konsumenternas efterfrågan av ekologiska råvaror. Denna efterfrågan kommer sannolikt att explodera i popularitet under de kommande åren. Hela vårt samhälle genomsyras nämligen av miljöfrågorna och varför de är kritiska för framtida generationer. 

Detta är som sagt inte unikt för de verksamheter som befinner sig inom skönhetsindustrin. Till och med flygbolag har fått tagit fram konkreta planer för deras miljöarbete, vilket är rätt konstigt med tanke på att deras verksamhet till sin natur är miljöfarlig. Detta visar dock vilken stor press det finns på aktörerna inom marknadsekonomin om de ska överleva.